Focus Grupul

21 Mai 2012  |  V: 4217  |   |  Autor: iris.lulea@jobee.ro


În ultima perioadă se vorbeşte din ce în ce mai mult despre traininguri, workshopuri team-building sau focus grupuri aşa că o bună modalitate de a înţelege ceea ce se întâmplă în cadrul firmelor la nivelul acestor tipuri de grupuri ar fi ca noi să putem înţelege activităţile pe care le desfăşoară firma pentru îmbunătăţirea relaţionării angajaţilor şi relaţiei angajat-angajator.

Despre ce ar fi vorba în grupuri?!

Cu trecerea timpului şi avansarea societăţii în domeniul tehnologiei, oamenii au început să nu mai aibă timp pentru a relaţiona atât de mult, sa nu mai aibă timp pentru a-si exprima eventualele idei, multumiri sau nemultumiri. Este mult mai benefic pentru o persoană să comunice şi să poată vorbi faţă în faţă cu un coleg sau cu un prieten decât prin reţelele de socializare. Pe lângă acest aspect a mai apărut şi nevoia angajatorului de a avea angajaţi cât mai competenţi şi cât mai buni la ceea ce fac.

Ţinând cont de aceste două aspecte au început să apară diverse programe care vizează exact dorinţele celor două părţi. Toate aceste programe satisfac pe de o parte nevoia angajatorului de a furniza informaţii celor din firmă şi totodată oferă satisfacţie şi angajatului pentru că dobândeşte cunoştinţe suplimentare pentru care nu trebuie să plătească şi reuşeşte să stabilească o legatură placută cu colegii de muncă şi nu numai.

Totuşi fiecare grup în parte se orientează asupra unei anumite dimensiuni şi o exploatează cât se poate de mult, astfel încât cei implicaţi să poată pleca cu ceva în urma acestor exerciţii sau excursii organizate de compania în care lucrează.

De cele mai multe ori scopul grupului este cunoscut de coordonatorul grupului, dar din păcate nu ştie să îl facă bine cunoscut şi participanţilor, astfel încât se ajunge în situaţia în care membrii grupului vin şi cu idei care nu au legatură cu ceea ce se întâmplă la masa de discuţii. Rolul unui grup este de a sugera idei, de a clarifica opţiunile posibile, de a reacţiona la anumite idei, de a lua o decizie, de a face o acţiune, de a evalua sau planifica o activitate. Se poate observa ca în funcţie de scopul grupului şi rolul participanţilor se schimbă. Dacă moderatorii nu reuşesc să se exprime clar în legatură cu motivul întâlnirii sau dacă prezintă clar scopul, dar conduc grupul către un alt scop, participanţii devin confuzi sau frustraţi. De câte ori nu te-ai aflat implicat într-o sedinţă sau discuţie în cadrul căreia la un moment dat ai spus “m-am plictisit”, “ce sens au toate lucrurile astea”, “ca şi când m-ar interesa ce se discută “ etc.

Cea mai simplă şi puţin costisitoare metodă de implicare a persoanelor într-o anumită activitate este focus-grupul prin intermediul căruia pot interacţiona oamenii dintr-o anumită companie sau din mai multe domenii pentru a soluţiona o dilemă.

Focus grupul

Un astfel de grup nu presupune doar o alăturare de oameni, o adunare în care se întâlnesc pur şi simplu pentru a sta de vorba ci se urmăresc anumite elemente: mărimea, scopul grupului, procedeele folosite şi modul în care se alcătuieşte grupul. Scopul unui focus grup este acela de a asculta şi de a aduna informaţii. Este o metodă foarte bună de a afla şi întelege ce gândesc şi ce simt oamenii faţă de un anumit produs, serviciu sau problemă. Participanţii grupului sunt aleşi pentru anumite caracteristici pe care le au în comun cu tema propusă.

Motivul principal pentru care funcţionează focus grupul: în centrul activităţii este plasat participantul cu emoţiile, gândurile, comportamentele şi trăirile sale. Ce persoană nu se simte importantă atunci când întreaga atenţie este îndreptată asupra sa şi când decizia ce urmează să se ia a avut la bază şi o idee personală.

Practic rolul acestui tip de grup este acela de a promova destăinuirea personală la nivel larg. Pentru unii participanţi deschiderea are loc imediat, pe când alţii trebuie să se simtă mai întâi acceptaţi, să simtă că au într-adevăr ceva în comun cu cei cu care participă la grup.

Beneficiile obţinute în urma unui focus grup:

- Participanţii dobândesc curaj, încredere;
- Totul se realizază cu implicare şi efort.

Un astfel de grup ajută practic la obţinerea unor informaţii cât mai aproape de realitate. întrucât oamenii sunt obişnuiţi să disimuleze ei trebuie oarecum readuşi în stadiul de copil, unde fiecare dintre noi avea tendinţa de a spune şi face exact ceea ce gândea. Din păcate o dată cu dezvoltarea şi conturarea trăsăturilor de personalitate fiecare copil începe să aibă anumite reguli de urmat şi încep să apară disimulările. Totul porneşte de la normele impuse de societate, de la ceea ce e bine şi ce e rău.

Folosirea focus grupurilor

Ele funcţionează foarte bine pentru aflarea punctelor de vedere diferite, a sentimentelor şi a părerilor oamenilor în legătură cu diferite persoane, produse, situaţii sau servicii. Toate aceste categorii nu se exclud ci se susţin reciproc.

 

Autor: iris.lulea@jobee.ro
Tags: job, loc de munca, focus grup, relatie, discutii, analiza



Adauga comentariu

(nu va fi public) Imagine validare