Efectele emotiilor la locul de munca

11 Februarie 2011  |  V: 5212  |   |  Autor: iris.lulea@jobee.ro


Emotiile fac parte din viata noastra cotidiana si au manifestari la nivelul organismului afectand starea mentala, energia, sanatatea si performanta atat pe plan profesional cat si pe plan personal.

Toate deciziile si comportamentele pe care le are o persoana au la baza o emotie, o stare sufleteasca pe care individul o traspune in gand si o exprima. Explicatia logica a cercetatorilor incearca sa arate ca orice astfel de decizie luata are la baza un rationament.

La locul de munca nici unul dintre noi nu poate sa isi lase sentimentele sau dispozitiile deoparte in totalitate, adica nu poate actiona fara a tine cont de ele. In general ceea ce simtim se transpune in comportamentele si deciziile la locul de munca, ceea ce va duce fie la o relatie buna cu colegii fie la una mai putin buna. Frica, furia sau tristetea sunt cele care se fac simtite cel mai bine, pentru ca ele sunt cele pe care le putem controla cel mai putin. Totusi daca te hotarasti sa le reprimi in momentul in care apar nu iti va fi de mare ajutor pentru ca vor gasi o forma de a se manifesta intr-un mod sau altul si probabil intr-un mod care nu iti va placea nici tie si nici celor din jur.

Emotiile te pot ajuta in a reusi sa obtii locul de munca dorit sau te pot “ajuta” sa nu arati tot ce ai mai bun riscand a il pierde. Avand in vedere ca emotiile influenteaza comportamentul, psihologii ofera cel mai bun sfat pentru cei care lucreaza: invatati sa va tineti sub control emotiile negative. A le tine sub control nu este acelasi lucru cu a le reprima.

Modul in care puteti sa va mentineti intr-o zona de platou este acela de a identifica acea problema care v-a adus in situatia de a trai un anumit sentiment. Identificand problema puteti sa nu pareti nici prea implicat, nici prea pasiv, nici prea pasional, nici indiferent si va puneti in garda fata de posibila reactie ce va starni diverse comportamente din partea colegilor sau a sefului. Exista o multitudine de motive pentru care va puteti enerva la serviciu din cauza colegilor sau a sarcinilor primite, dar exista metode prin care in loc sa te manifesti condusi de impulsul de moment sa va controlati starea. In loc sa va enervati seful cu atitudinea adoptata iti poti lua cateva moment pentru a identifica locul aparitiei problemei. O data identificata problema, lucrurile devin mai usoare: incearca sa analizezi, sa vezi exact ce s-a intamplat, din ce cauza si incearca sa gasesti cateva solutii. In caz contrar este posibil sa fii privit asemeni unei persoane impulsive, care isi iese usor din fire, care nu se poate controla.

Mentinerea starii de calm
Chiar daca analiza situatiei nu a dus la cele mai fericite concluzii pentru tine este posibil sa vezi totusi si alte motive pentru care a aparut problema sau e posibil sa vezi si alte fete ale problemei… indiferent cum stau lucrurile tu te vei deconecta intr-o oarecare masura de la trairea imediata si te vei focusa pe rationalizare.

In cazul in care te implici afectiv in proiectul derulat este important sa ai grija la cat de multe emotii transpui in cadrul lui, altfel risti sa fii considerat foarte bun astazi, la acest proiect, pentru ca este important pentru tine. In cazul in care ti se va da un proiect care nu iti face foarte multa placere, evident nu vei avea aceeasi implicare emotionala si este posibil sa nu fi privit ca fiind la fel de bun.

Daca lucrezi in echipa, fie ca esti coordonator fie ca esti participant, trebuie in permanenta sa fii atent la emotiile celor din echipa ta pentru ca altfel nu va exista comunicare intre voi. Atat timp cat intre voi exista o comunicare atat la nivel emotional cat si verbal, relatiile se vor stabili mai usor, proiectele vor fi derulate cu mai multa placere. De exemplu: astazi mergi la serviciu cu o stare neplacuta, esti trist. Preferi sa ai colegi care sa te inteleaga si sa iti acorde spatiul necesar sau chiar sa fie alaturi de tine? Sau Preferi sa ai colegi carora sa nu le pese si sa iti dea sarcini in plus sau chiar sa te atentioneze ca ai gresit, ca trebuie sa fii mai vioi?

Cea mai simpla modalitate de a intelege emotiile celor din jur este sa fii atent la ceea ce spun colegii tai sau angajatii tai si sa arati empatie fata de ceea ce simt. In calitate de sef de echipa este foarte important sa fii capabil sa ai sub control propriile emotii pentru ca in caz contrar angajatii vor crede ca si lor li se permite acelasi gen de comportament si il vor adopta imediat.

Exprimarea emotiilor
Totusi nu trebuie sa intelegem ca este gresit sa ne exprimam emotiile! Este perfect normal, doar ca trebuie sa facem diferenta intre CUM? Si CAND? In primul rand trebuie sa identifici acele emotii placute pentru ca ele iti permit sa fii creativ, flexibil, deschis si in functie de ele poti sa iti modifici motivatia. Emotiile pozitive iti induc evident o stare de bine la serviciu si modul in care te vei raporta la cei din jur va fi unul pozitiv, iar mediul se va raporta la tine intr-o maniera pozitiva. Mai precis trebuie sa inveti sa te apreciezi la adevarata valoare si sa stii cum sa te pui in valoare, dar este important sa faci acest lucru si cu colegii tai.

Pentru a fi implinit pe toate planurile este important sa reusesti sa te autocunosti pentru ca numai in acest fel echilibrul iti va permite sa ai acel tip de comportament dezirabil si nu impulsiv.

Citeste sau reciteste si despre  Efectele emotiilor in viata de zi cu zi.
 

Autor: iris.lulea@jobee.ro
Tags: job, loc de munca, control, emotii, atitudine



Adauga comentariu

(nu va fi public) Imagine validare